Hydroglizer
Už dříve jsem chtěl začít s modelařinou, po odchodu převodovky z autíčka na DO jsem vymontoval
elektroniku a postavil jsem si loď na lodní šroub.Měla 3 rychlosti, dopředu, turbo a dozadu. Po snaze
změnit výměnou krystalu u vysílače (z 27MHz na 18MHz)
kvůli rušení a štelováním
cívky u přijimače už
se mi nikdy nepodařilo DO sladit. Před pár týdny sem si pořídil RC vysílač Optic 6 a 4 přijimače.
Regulátory mám 3 domácí
výroby.Regulátor v pohodě utáhne motor MIG 500
Turbo Race s vrtulí 220 x 110.
Použité díly: Přijimač Hitec 35MHz dual conversion, Servo
Hitec standard HS-311, Regulátor s IRF3205,
akumulátor Vinic
Ni-MH 7,2V 2500mAh, krabička pro přijimač s regulátorem, 30 polystyren s černým pruhem (tvrdost),..
Stavba plováku s polystyrenu: Na webu je jen pár
návodů na stavbu hydroglizéru, take jsem musel
experimentovat.
Nejdůležitější je správná velikost
polystyrénu (čím větší, tím
menší ponor a naopak).
Velikost také záleží na hmotnosti
bateríí, použitém morotu a vrtuli. První
model byl s motorem MIG480 a vrtulí master
airscrew 6x4. Polystyren byl spíš neupravený a
hrnul před sebou vodu, zatáčení bylo provedeno ze dnou
hliníkových plechů
na které samozřejmně nešlo pájet. Po koupi
pájky na Al byl problém plech dostatečně prohřát i
za pomoci pájecí
stanice a cín držel jen slabě.Na druhý pokus jsem použil
jednostranný cuprextit (ještě lepší by byl
oboustraný). Nařezal jsem si
dva stejné rozměry a pocínoval je v cínové
lázni. Na cuprextit se dal nádherně připájet
kousek univerzálního cuprextitu s dírami.
Materiál na upevnění motoru a osy pro zvduchová
kormidla. Pro Al rám se mi ze dvou stajných desek z
monitorů podařilo získat
dva úplně stejné velké plechové chlaciče,
které jsem nůžkami na plech upravil s zbrousil na brusce (může
se ucpat kotouč).
Chladiče jsou přišroubovány čtyřmi šroubky k
překližkové desce ošetřené nátěry laku a
nakonec
stříbřenkou pro lepší vzhled. Servo je přilepeno
tavnou pistolí na rám. Pro lepší pevnost
jsou ra rámu v místě lepidla
vodorovné a svislé rýhy. Nejlepší je
před nanesením lepidla Al rám zahřát
horkovzdušnou pistolí, aby lepidlo hned po
nanesení neztvrdlo.
Uprava polystyrénu
Pro řezání se nejlépe hodí odporová
pila nebo trafopáječka s delším drátem.
Já používám laboratorní zdroj s
odporovým
drátem z topných spirál (fén,
horkovzduška, výkonné odpory,
výkonné potenciometry nebo trimry). Pro rovné a
dokonalé řezání
používám dvě hliníkové lišty. Jedna
se dá ze spodu a druhá z vrchu polystyrénu jak jde
vitět na obrázku. Odporový drát nesmí
být oranžový "nesmí svítit". Řezá se pomatu a s citem, aby drát nepraskl.
Povrchová úprava polystyrénu
Protože polystyrén by se bez úpravy drolil, lámal
a nasakoval vodu jako houba, byla úprava pro
docílení co největší rychlosti
nutná. Já jako začínající
modelář jsem neměl žádné zkušenosti. Jednou
z nejlepších možností je použití
laminátu, ale tuto možnost
jsem vynechal, protože naminátový epoxid a skelnou
tkaninu zatím nemám, proto jsem zkoušel něco
jiného. Nedoporučuju lepidlo
typu herkules, podobné používá můj taťka
truhlář. Povrch má slušný, je vodou
ředitelné, neleptá polystyrén, ale i po
dokonalém zaschnutí
se ve vodě po povrchu rozpostí. Nepoužívejte
dvousložkový autotmel, tváří se že
polystyrén neleptá, ale po nějaké době se budete
divit.
Hlavně ne syntetiku nebo nitro barvu, ta vám udělá z polystyrénu sračku podobnou kanagonu.
Akrylát, kvalitní akrylát určený pro
venkovní použití ten je dobrý, zatím jsem
nic jiného nenašel, první vrstvou se dostane mezi
póry v kuličkách a zabrání tak
prosáknutí vody. Při dalších
vrstvách se povrch stává hladkým.
Myslím že po kvatitních nátěrech
by se mohla použít synterika nebo nitro barva.
Po různých tvarech a velikostech polystyrenu jsem zjistil co je
nejlepší. Dnes mi hydro jezdí nádherně ve
skluzu.
Časem by to chtělo místo 2500mAh koupit 4600mAh z důvodu jízdy jen okolo 10 minut.
Pro pohon už používám MIG500 Turbo Race 7,2V a vrtuli 220x110
VIDEO ZDE
Video je z mobilu, proto je zhoršená kvalita.
O prázdninách nemám moc času, později přidám více obrázků a videa.