E-MTB
MTB s 250W elektromotorem a 2x Pb aku 12V 12Ah
Stavba vznikala z důvodu rozpadu elektrického skůtru a na základě zajímavého videa z YouTube.
Hledal jsem na internetu nějakou inspiraci, ale našel jsem jen
jeden návod. Upevnění držáku se mi
zdálo podle návodu nespolehlivé a
provizorní.
Baterie použil 7Ah, ale protože ve skůtru byly 12Ah tak jsem je využil,
nevýhodou po přestavbě byla vyšší hmotnost
asi o 9kg.
Na internetu měl autor udělaný kloub asi z koberce ZDE,
které se mi nezdálo vhodné. Upevnění
držáku motoru musí být na hliníkovém
profilu.
Navaření osmičky hliníkové pásoviny provedl
můj známý, je to jen malý obdélníček
přivařený na hliníkový profil.
Velké ozubené kolo jsem přišrouboval pomocí
dvou šroubů pod brzdný kotouč, navrtání 3
děr musí být přesné, nejlépe na
stojanové vrtačce.
Kvůli místa pro řetěz jsem musel ozubené kolo podložit
ještě dvěma podložkami (na obrázku jich je víc,
hrál jsem si s počtem).
Do osmičky pásoviny jsem udělal závitníkem
závit, kdyby se nakonec protočil, stačí dát z
druhé strany matky.
Druhý plech tloušťky 4mm (no příště bych to
udělal spíš z 6mm) slouží k upevnění
motoru, tvar má jak písmeno L.
Příště bych tam nedělal pravý úhle,
spíš bych tam nechal větší plochu, kvůli
větší odolnosti na otřesy (aby nemohly vzniknout
prasklinky).
Motor je přišroubovaný čtyřmi šrouby pro na imbus.
Díry vyvrtané pro prostrčení šroubů k
motoru mají tvar oválu, aby se mohl dopnout nebo povolit
řetěz.
Baterie jsou upevněné zespodu pomocí kvalitní
oboustranné pásky a obmotány páskou s
textilními vlákny (lepší by byla
černá nebo průhledná).
Použít se dá taky páska se skelnými
vlákny nebo nějaký stahovací popruh. Elektronika
je původní, jen jsou některé kabely odstraněné
(pro blinkry, ukazatel rychlosti, klakson,..).
Zapínání pomocí klíčku jsem nechal.
Pro regulaci na brzdě jsem protáhl třížilový vodič
na Hallův senzor podél bowdenu na brzdu.
Kvůli brždění a přidávání plynu jsem musel
zkrátil rukojeť a připevnit k ní šroub
potažený smršťovací bužírkou (na
obrázku je ještě vyfocena černá izolačka).
Pro jízdu v noci jsem musel prkno osvětlit pomocí LED
diod, k napájení slouží 24V a jsou použité
předřadné výkonné rezistory.
Převody jsou použité ze skůtru, takže prkno jede pomaleji než
skůtru kvůli menšímu obvodu kola, ale zase má
větší sílu do kopců.
Prkno zvládá terén, jedinou nevýhodou je
náhon na jedno kolo, na mokré trávě mže
prokluzovat.
Pnu se nějak výrazně neopotřebovává, skůtru jezdil kolem 25km/ah a prkno dosahuje rychlosti kolem 16km/ah.
Aby dosáhlo stejné rychlosti jako skůtru, muselo by se
vyměnit velké ozubené kolo za kolo s menším
počtem zubů, ale bylo by to na úkor síly.
Elektroniku budu někdy muset dát do krabičky společně s
držákem pojistky, zapínáním pomocí
klíče a konektory.
Stránka s návodem, podle kterého jsem to raději
nedělal, ale jinak to taky musí jezdit dobře, ale můj
osobní názor je že by mohl spadnout v zatáčce
řetěz.
http://www.instructables.com/id/Electric-Mountain-Board/
Musím tady dát ještě nějaké video -
zatím mám jen natočení přes mobil, ale není
nad normální kameru nebo foťák
Kdyby měl někdo nějaké dotazy, tak mi může napsat. Kontakt na mě je ZDE
Odkaz na video natočené mobilem ZDE
(shit kvalita), klůli natáčení provou rukou jsem musel
páku plynu držet jinak než obvykle (plyn přidávám
pravou)
MBS Jeep Renegate u původním stavu - ještě nový, neoškrkaný :-)
Brzdy v původním stavu
Motor 250W 24V s 11 zuby
Kolo bez ozubeného kola
Příprava pro připevnění
Šrouby se musely vyměnit za delší a podložit
podložkama, nakonec stačilo dát na každí šroub dvě
První se nasadí ozubené kolo a až potom brzdící kotouč
Příprava pro navaření Al plechu tloušťky 8mm
L-ko pro upevnění motoru
Navařený kus hliníku
Baterie 2x 12V 12Ah, prkno pěkně přibralo asi o 8kg
E-MTB electric mountainboard
Elektronika
Zadní část a kabeláž od motoru a senzoru
Malé ozubené s 11 zuby
Velké ozubené kolo asi s 66 zuby
Ochrana bowdenu a třížilového kabelu pro hallův senzor (regulace)
Regulátor
Motorek :-)
Upevnění motoru
Svár je super, závit je v 8mm hliníku
Vyřešení brzdy na straně s ozubeným kolem
Regulace plynu, teda spíš elektřiny :-) a brzda přes bowden
Upevnění pomocí dvou šroubů